Výzkum inzertních výkonů SPIR 2024

Trh online reklamy stabilně roste: v roce 2024 o 7,5 % na 64 miliard korun

V roce 2024 dosáhly výdaje do online reklamy 64 miliard korun a meziročně vzrostly o 7,5 %. Na růstu se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+9,5 %) a reklama ve vyhledávání (+3 %). Z pohledu způsobu obchodování inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 11 %. Odhad růstu pro rok 2025 je 6,7 %. Údaje pocházejí z výzkumu inzertních výkonů internetové reklamy, který pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) realizuje agentura Median.

Výzkum probíhal v lednu a únoru 2025 a zapojili se do něj internetoví provozovatelé, mediální, digitální a specializované agentury, reklamní síť i přímí inzerenti. Metodika výzkumu a její úpravy pro rok 2024 jsou popsány na webu zde.

Vývoj celkových výdajů do internetové inzerce

Zadavatelé v roce 2024 investovali do internetové reklamy rekordních 64 miliard korun v kombinaci ceníkových a čistých cen. Jde o historicky nejvyšší částku, která znamená meziroční nárůst o 7,5 % a potvrzuje dlouhodobý růstový trend v online inzerci.

„Stabilní růst investic do online reklamy je pozitivní zprávou pro celý digitální ekosystém. Díky kvalitnímu obsahu a efektivním obchodním modelům se daří udržet důvěru zadavatelů v online jako nejdůležitější mediatyp,” říká Michal Hanák, předseda předsednictva SPIR.

Pro rok 2025 se očekává podobné tempo, odhadovaný růst o 6,7 % by mohl přinést celkové investice ve výši 68,3 miliardy Kč. Účastníci výzkumu však tradičně volí spíše opatrné prognózy.


Vývoj celkových výdajů do internetové inzerce v mld. Kč Zdroj: SPIR, MEDIAN, březen 2025
– mix ceníkových a reálných cen

Podíl jednotlivých forem internetové reklamy v roce 2024

Největší část investic směřovala i v roce 2024 do celoplošné (display) reklamy, která dosáhla objemu 46,2 miliardy Kč v kombinovaných cenách. Tento formát zahrnuje jak reklamu v obsahových sítích (např. Seznam Sklik, Google Ads nebo Facebook), tak RTB a nativní formáty.

Na druhém místě zůstává reklama ve vyhledávání s celkovými investicemi 16,5 miliardy Kč v reálných cenách. Katalogové zápisy a řádková inzerce přinesly médiím tržby 1,2 miliardy Kč v ceníkových cenách.


Výkon jednotlivých forem internetové reklamy v roce 2024 v mil. KčZdroj: SPIR, MEDIAN, březen 2025
* mix ceníkových a reálných cen
** reálné ceny (net net)
ostatní v ceníkových cenách (gross)

Z celkové display reklamy tvořila videoreklama 31% podíl (14,5 mld. Kč) meziročně vzrostla o 12 %. Nativní reklama tvořila 12% podíl (5,3 mld. Kč), meziročně vzrostla o 10 %.


Rozdělení display reklamy podle formátu v roce 2024 Zdroj: SPIR, MEDIAN, březen 2025
– mix ceníkových a reálných cen

Podíl mobilní display reklamy (reklamy na mobilních zařízeních a reklamy cílené na mobilní zařízení) z celkové display reklamy byl 56 % (23,9 mld. Kč), meziročně vzrostla o 14 %.

Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořila 73% podíl z celé display reklamy (33,8 mld. Kč) a meziročně vzrostla o 11 %.
Do programatického displeje patří inzertní výkon obsahových sítí (jako např. Seznam Sklik, Google Ads, Facebook, Instagram a další) a také výkon inzerce skrze systémy DSP/SSP.


Rozdělení display reklamy podle formy nákupu 2024 Zdroj: SPIR, MEDIAN, březen 2025
– mix ceníkových a reálných cen

Výkon jednotlivých forem internetové reklamy

Dlouhodobý růst je jasně patrný u display reklamy a reklamy ve vyhledávání. U display reklamy rostou všechny její části, nejvíce z ní ale rostla mobilní reklama.


Výkon jednotlivých forem internetové reklamy v mil. Kč Zdroj: SPIR, MEDIAN, březen 2025
* mix ceníkových a reálných cen
**reálné ceny (net net)
- ostatní v ceníkových cenách

Výkon jednotlivých forem internetové reklamy v tis. Kč

v tis. Kč 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Display * 9 967 379 10 481 447 14 164 675 16 400 893 20 139 248 24 207 282 26 998 476 32 577 960 39 971 065 42 205 098 46 203 750
Search ** 3 360 886 3 656 319 4 663 124 5 857 274 7 321 593 9 005 559 11 273 892 14 317 843 15 606 449 16 059 742 16 541 534
Katalogy a
řádková inzerce
1 256 196 906 356 899 652 1 052 715 1 124 984 1 152 238 1 230 314 1 361 078 1 232 053 1 209 881 1 185 631
CELKEM 14 584 461 15 044 122 19 727 451 23 310 883 28 585 825 34 365 080 39 502 681 48 256 881 56 809 567 59 522 255 63 977 738
* mix ceníkových a reálných cen
** reálné ceny (net net)
- ostatní v ceníkových cenách (gross)

Meziroční změny jednotlivých forem internetové inzerce v roce 2024 a 2025*

Display reklama v roce 2024 zaznamenala 9,5% růst a pro rok je 2025 je odhadován 8% růst. Reklama ve vyhledávání vloni vzrostla o 3 % a pro letošek je odhadován 3% růst. Katalogy a řádková inzerce zaznamenaly v minulém roce 2% pokles a v letošním roce se odhaduje 1% růst. Celkově internetová reklama v roce 2024 vzrostla o 7,5 % a pro rok 2025 je odhadován 7% růst.

Odhady růstu jsou pro účastníky výzkumu každoročně konzervativní a zjištěné reálné růsty bývají zpravidla vyšší než jsou opatrná očekávání.


Meziroční změna jednotlivých forem internetové reklamy v roce 2024 Zdroj: SPIR, MEDIAN, březen 2025
- kladné % hodnoty znamenají růst

Dotazováním a zpracováním výsledků byla v zájmu objektivity a ochrany citlivých údajů pověřena agentura Median. Šetření proběhlo během ledna a února 2025, opíralo se tak o aktuální celoroční uzávěrky jednotlivých subjektů. Výkony všech typů inzerce vznikly na základě deklarovaných výkonů jednotlivých poskytovatelů obsahu, agentur, přímých inzerentů, provozovatelů reklamních sítí a mobilních operátorů.

Více informací o použité terminologii a popis metodiky.

Tisková zpráva - Inzertní výkony SPIR 2024
Ke stažení ve formátu PDF.

Inzertní výkony SPIR 2024 - PDF